I fredags var jag, min sambo, hennes mamma och två mostrar på restaurang i Linköping.
Vi valde efter mycket om och men ett säkert kort - nämligen Afrodite, en grekisk restaurang mitt i stan.
Det som utspelade sig där är en typisk sådan sak som jag tycker man skall skriva om i ett sådant här forum. Man skall passa på att göra sig hörd när man kan.
På Afrodites hemsida kan man ladda ner menyn och ni som gör det kan själva skåda att det inte är stans billigaste priser. Vilket inte heller gör något om man får valuta för pengarna. Förrätten var mycket god och klart prisvärd men när vi kommer till varmrätten blev både jag och flera i mitt sällskap mycket besvikna.
Eftersom jag inte är något stort fan av ris valde jag den ugnsbakade vitlökspotatisen till huvudrätten, det skulle jag inte ha gjort. Potatisen både smakade och kändes gammal i konsistensen. Vitlökssmaken var det inte mycket med och jag sa till vad jag tyckte min vana trogen. Jag är inte en sådan som gnäller för minsta lilla, inte efter alla år i branschen men detta var något alldeles exeptionellt. Oavsett potatissort, oavsett sätt att tillaga det kan man inte misslyckas så till den milda grad att det ger en lätt smak av mögel...
Servitrisen fick på ett lugnt och konstruktivt sätt veta vad jag tyckte om potatisen och lovade naturligtvis att det inte var gammal potatis. Men hon skulle prata med kocken och se vad ha sa. Det är mycket möjligt att hon pratade med kocken, det var inget hon berättade för oss, men man kanske inte skall kräva så mycket som feedback.
Vid det här laget var jag ganska irriterad och när en kollega kom med notan efter en stund upprepade jag mitt klagomål och undrade om jag kunde få feedback på mina kommentarer då det uppenbart inte utgick någon form av kompensation, det kunde man konstatera ganska snabbt efter att ha ögnat igenom kvittot.
Servitrisen var i detta läget närmast otrevlig. Genom alla de år jag har jobbat har jag fått höra än det ena, än det andra, vissa saker mer befogade, andra mindre. Men aldrig någonsin har jag blivit arg och sagt emot mina gäster. Jag som servitris kan aldrig veta vilken upplevelse gästerna har haft och det är den som är verklig för dem. Säg därför aldrig emot gästen, du behöver inte be om ursäkt i parti och minut, men gästens upplevelser är riktig för honom eller henne och den kan du aldrig ändra på. Men du kan göra något för att förbättra den. Det lyckades man inte med, jag skull faktiskt vilja uttrycka mig i termerna att man inte ens ville lyckas med detta på Afrodite i fredags.
Behöver jag säga att vi, som i vanliga fall är generösa dricksare, inte la en krona extra här.
Istället bestämde jag mig för att berätta historien här och kanske kan den komma rätt personer till hands på ett eller annat sätt. Servitriserna som var i tjänst i fredags var uppenbarligen inte rätt personer i alla fall.
Kort sagt rekommenderar jag er INTE att besöka restaurang Afrodite på Nygatan i Linköping om ni är på besök i staden.
-Mia
50% på toppar, tunikor, stickat och jackor!
11 timmar sedan
0 kommentarer:
Skicka en kommentar