lördag 9 februari 2008

Dag 39 - ont om tid och äntligen börjar Melodifestivalen

Älskade viktvänner, jag har inte nog med tid.
Jag hinner inte skriva här och jag har, om jag skall vara ärlig, slagits av tanken som många andra att kanske lägga ner det här med att blogga. Men jag vill inte! Jag är inte världens bästa bloggare, jag är absolut inte världens bästa på att kommentera på alla andras bloggar, men jag älskar att göra båda delarna när jag väl hinner och NI mina vänner är mina största inspirationskällor i vått och torrt. Så jag vill inte lägga av. Jag vill fortsätta i den omfattning jag orkar och hinner. Så nu var det sagt...

Veckan har varit helt OK. Det känns som att jag har syndat en massa men när jag tänker efter så har jag inte syndat alls, jag ser bara till att äta väldigt god mat som ändå är nyttig och det är ju fantastiskt lyxigt att det går.
Alkohol har det dock blivit endel... Nu låter det som att jag är världens alkoholist men det är jag ju inte.
Men i onsdags hade jag ju Maja och Helen här på middag och då hör det till med lite rött... Och så igår var vi på firmafest på Wallmans och då blev det ytterligare lite rött. Gott gott och jag skötte mig exemplariskt med maten så om jag bara ser till att ta långa promenader resterande dagar innan vägning så skall jag nog klara åtminstone ett 0 resultat.

Ikväll mina vänner startar den bästa tiden på året. Melodifestivalen! Det är ju ett stort och kärt intresse för mig. Inte lika stort som för min goda vän Pierre, som här, följer inte bara de svenska utan även alla utländska finaler och delfinaler. Så till den milda grad att han uppmärksammats i Corren. Man kan nästan säga att vi skall gå på delfinalen i Linköping med en kändis... Jag, Jinn och Pierre på rad 1, vad säger man. Nåväl, jag blir inte uppmärksammad i lokaltidningen för mitt något mer sansade intresse, men det är ändå ett stort intresse.

Jag blev grymt besviken när jag i tisdags fick veta att SVT frångår sitt upplägg från tidigare år att spela upp bidragen lördagar kl 14.00 i P4. Istället spelades en 60 sek lång version upp i Annika Lantz program i P3 igår fredag och dessa miniversioner ligger också ute på svt.se fram till kl 19.00 ikväll. Trist tycker jag. Vi hade planerat att ha en hel Mellodag här som idag med uppladdning inför kvällen. Men nu blir det inte riktigt som vi tänkt oss. SVT säger själva att man gör på detta sätt för att inte uppmuntra fildelning. Något jag tror ger helt motsatt effekt. Istället tror jag att det är så att Skivbolagets intressen har fått gå före de trogna melodifestivalsfantasternas. SVT hävdar bestämt att så inte är fallet men det ger jag inte många ruttna ören för, det klart att om skivbolaget är oroat för att inte plattan säljer så har inte SVT så mycket att sätta emot. Nu anser inte jag att man inte köper MelodifestivalsCD:n bara för att låtarna har legat på nätet i några timmar och/eller spelats upp i radion en gång innan tävlingen. De som vill ha CD:n köper den ändå och andra hoppar helt enkelt över. Näe SVT, det här upplägget hoppas jag att ni tar en funderar på till nästa år och väljer att lyssna på dem som verkligen köper skivorna, DVD:erma och allt annat plock som har med Melodifestivalerna att göra.

Nu har jag i alla fall lyssnat sönder de 60 sekunder man får lov att höra på nätet och kommit fram till att min favoritlåt i Göteborgs startfält helt oväntat är Suzzie Tapper. Hon har en fantastisk röst som gör sig grymt bra i "Visst finns mirakel". Jag hoppas att svenska folket röstar fram kvalité och skickar Suzzie direkt till Globen. Dock har jag en farhåga om att dessa biljetter är vigda för vår lilla Amy (som jag i och för sig också gillar och gärna skickar direkt till Stockholmo) samt E-type och The Poodels som verkar ha tappat stinget lite. Kan inte riktigt definiera deras bidrag. Ganska mesigt låter den snutten jag har hört. Det låter som de har goda intentioner att framföra ett lite rockigare inslag men kanske har man lyssnat lite för mycket på Christer Sjögren och inspirerats att "dansbanda" till låten lite. För så mycket rock vet jag inte om det är.

Velvet gör också ett helt OK bidrag som jag definitivt kommer att lyssna på igen. Övriga bidrag Face-84, Brandur, Christer Sjögren samt Michael Michailoff kommer jag dock att hoppa över.

Om två timmar drar det igång. Då sitter jag bänkad i soffan... Vad gör ni?

Kram och lördagspepp på er.
Over and out.

Cornelia

1 kommentarer:

Pierre sa...

Haha... guuumman! Nu har du missat något: Vi sitter på första raden! Har du funderat på var kamerorna är? Och dessutom; Corren ska ju följa upp sitt reportage under mellokvällen. :D