söndag 17 augusti 2008

Festgratäng med kyckling och kassler

I veckan åt vi en kyckling och kasslergratäng som jag nämnde i dagsmenyn och naturligtvis kommer här, på begäran, receptet på denna.

Man kan endra använda sig av kyckling man steker i ugn dagen innan eller så köper man färdiggrillad kyckling.

För 4 personer behöver man:
200g tillagat kycklingkött
200g kassler
2 väl mogna tomater
2 dl crème fraiche
1 dl vitt vin
malen vitpeppar
2 tsk torkad oregano
1 ½ dl riven ost

Till servering:
sallad och kokta grönsaker, själv använder jag mig av broccoli

Så här gör man:
1.Värm ugnen till 225 grader. Skär kyckling och kassler i strimlor. Lägg i en ugnssäker form. Tärna tomaterna och lägg på. Krydda med malen vitpeppar och oregano.
2. Riv osten grovt. Blanda samman crème fraiche och vin. Häll blandningen över kött och tomater i formen. Strö över riven ost.
3. Gratinera i 15-20 minuter eller tills rätten fått gyllenbrun färg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej!
Tänkte ge mig till känna då jag följt din blogg några månader nu, men inte själv haft en blogg fören igår. Tycker du är helt otroligt duktig och du är verkligen en inspirationskälla =)
/"Em"

Cornelia sa...

Hej Em, va kul att du ger dig till känna, skriv gärna din bloggadress om du vill så kan jag besöka dig.
Tack för dina fina ord.
Kram Cornelia

Anonym sa...

Tackar för receptet! Ser jättesmarrigt ut! :)

Anonym sa...

Mmm låter riktigt gott:)
Kram