onsdag 2 januari 2008

Det magiska med nyåret

För ett år sedan hade jag som jag redan nämnt här en annan blogg jag använde mig av för att skriva av mig. Och det var ju samma visa den 1 januari 2007 som det var igår den 1 januari 2008. Det reflekteras, planeras och sätts upp skyhöga mål för framtiden. Mål som jag naturligtvis skall nå allihop. Efter en hel del surfande har jag insett att jag inte är ensam. De flesta använder sig av årsskiftet för att börja om, vända blad, starta om på nytt.

För 365 dagar sedan gjorde jag en lite reflektion över detta fenomen på min dåvarande blogg, eftersom jag känner att mina dåvarande åsikter och formulering fortfarande stämmer väl överens med mina värderingar och funderingar även i år väljer jag att publicera favorit (eller det kanske var att ta i ändå) i repris. Varsågoda!


Det är väl märkligt det här med nyåret...
För länge länge sedan var det någon som satte sig ner och kom på vår kalender, vår tideräkning, våra veckor, våra månader och år...

Tänk om denna någon hade haft en endaste liten aning om hur mångas liv han eller hon skulle påverka?
Det är extra uppenbart vid årskiften.

Hur många har inte lovat sig själva att börja träna under 2007. Gymen upplever ett uppsving som inte är av denna värld och vi som vanligtvis vet vilka tider som garanterat är folktomma på gymet får nu lång näsa när alla trappmaskinerna ständigt är upptagna även vid dessa tider.

Någon som känner igen löftet att sluta röka? Vill med ens påpeka att detta är ett mycket sunt löfte som jag inte alls trackar ner på i och med denna fråga. Men nog är det väl så att Nicorettes aktie måste ha stigit ett par kronor de senaste veckorna....

Ordning o reda är ännu ett nyårslöfte som jag tror är ganska vanligt och jag skulle tro att det i dessa tider inhandlas procentuellt sett mer plastfickor, mappar, pärmar och andra attiraljer som används för att bringa ordning i vardagen.

Allt detta och de flesta andra nyårslöften kan jag hålla med om är ganska nyttiga. Men varför denna hysteri just den 1:a januari?
Varför känns det bättre att börja just denna dag? Varför är det över lag så att om man skall börja med något skall man göra det på måndag?

Vad hade hänt om det plötsligt bestämdes att kalenderåret är lika med semesteråret och börjar den 1:a april? (Vilket skämt förresten! ) Eller vad hade hänt om veckan började på fredag och inte på måndag och helgen varade mellan tisdag och torsdag?
Varför är det just måndag som börjar veckan?

Själv har jag lovat att inte äta godis på det nya året och över lag att gå ner i vikt, 3 kg i månaden är målet. Detta skall bli möjligt genom tidigare nämnda godisransonering men även nyttigare kost och naturligtvis träning.

Än så länge har jag koncentrerat mig på kosten.
Vårt kära klimat gör det dessvärre omöjligt för mig att kliva upp tidigt på morgonen, vilket för med sig att arbetsdagen drar ut på tiden och jag kommer hem senare än vad jag önskar. Därmed har jag inte känt att jag haft tid att gå ner till gymmet som jag bor granne med. .

Jag erkänner, jag är lite lat. Men jag skall ta tag i träningen, jag lovar. Jag skall börja måndag!

Over and out.

//C


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Veronica kul att du hittade mig.
ja jag har tänkt köra hårt nu i vår.
Har varit med i VV sedan v 43 och har totalt gått ner 12,6 kilo...skönt.
Men har dock en hel del kvar.
Jätte kul initiativ av Åse tycker jag...

Ska lädsa igenom din sida nu och kommer titta in lite då och då.
Hoppas jag ser dig på min sida oxå.
Länkar hit från mig också om det är ok??
Kram Linruz

Ps. såg på din länk till mig att det stod Lina...kallar mig Linruz här på nätet...om du har lust att ändra...Kram

Anonym sa...

Mmmm..... klart vi kommer klara detta!!! 2008 är ju året vi lyckas !

Mia är toppen. MEN *skäms* Tror du jag kom ihåg att skriva i boken igår ??????? *suckar över mig själv* BÄTTRING lovas.

Peppkram

Anonym sa...

Tackar för pepp hos mej!:)

Sänder dej oxå en massa pepp inför året o viktresan!