fredag 29 februari 2008

Liverapport från deltävling 4 i Karlskrona

Jodå, nu har vi varit på genrep i Karlskrona och sett dödens grupp som den kallats.

Stämmer delvis tycker jag. Men det finns riktiga bottennapp, som Fronda till exempel. Jösses så sist den måste komma.
Jag tror inte heller på Niklas Strömstedt och Calaisa kan ev. försvinna bland ett annars starkt startfält. Den lilla greken har en bra låt men inte tillräckligt om jag får gissa, så vida han inte tar Nordmans plats...

För annars är det de 4 kvarvarande, La Perelli, Idol-Sibel, Bengtzing och just Nordman som jag tycker borde göra upp om platserna till finalen och andra chansen.

Med tanke på hur tittarna har röstat tidigare veckor är det omöjligt att sia men jag skulle vilja kommentera det så här:

La Perelli - så länge hon ger en sjujäkla massa mer på scen imorgon än vad hon gjorde på repet idag, det kändes defenitivt som hon sparade sig, och så länge hon vässar koreografin lite ytterligare är hon en given vinnare, och då är jag beredd att gå så långt att jag ändrar mig i mina tidigare åsikter och ger henne vinsten även i finalen. Låten är URSTARK!

Sibel - hennes röst är i stort sett det bästa Sverige har, de 60 sekunderna som ligger på svt.se ger inte rättvisa åt bidraget och jag tror att Sibel kommer att sjunga sig rakt genom TV-rutan och direkt till Globen på bekostnad av...

Bengtzing - som har en av de vanliga Bengtzing låtarna. Dock är inte denna lika stark som någon av de två förra, den sätter sig inte direkt. Den har inte det där. Men hennes kameraflirt är nästan mer avancerad än BWO-Martins. Har inte så mycket mer att säga om detta, hon är definitivt värd en plats i Globen men räcker nog bara till andra chansen, det är synd att hon inte var med i startfältet i Göteborg istället och snuvade Christer på biljetten.

Nordman - sist men inte minst, bränner kvinnor på bål på scenen och det kan ev. vara detta som ger fördelen till greken som jag tidigare nämnde. Låten är bra, en typisk Norman låt av det bättre slaget, men texten är märklig i sammanhanget och ovan nämnda scenshow likaså. Förmodligen ändå en given plats i Kiruna bara Håkan H håller koll på kameror och text imorgon.

Nu tar jag mig friheten att, trots att min blogg inte enbart handlar om schlager, kalla aftonbladets Tobbe Ek för kollega i bloggvärlden. Läser i vanliga fall Tobbes blogg både före under och efter alla deltävlingarna. Han bloggar live från varje tillfälle, rep som livesändning. Idag kunde jag från läktarplats spana in honom in action på parkett bakom kameraskenan. Henrik von Z, mannen, myten, legenden, studiomannen med stort S gav,Tobbe ansvaret för pressen. Jag måste säga att efter att ha åkt raka vägen hem och läst igenom hans blogg klarade han skrivande bättre än ordningen. Annat var det när jag av samma man, myt, legend och studioman fick uppdraget att hålla ordning på rad 1 i Linköping, det klarade jag galant. Och förresten, för er som missade min uppenbarelse i TV förra lördagen får en ny, om än liten chans, denna vecka då de visar en kort resumé från förra veckan precis i början av programmet. Där skymtar man förbi igen minsann. Första raden, rosa tröja... ja ni vet :-)

Nu kallar sängen innan det är avfärd mot Malmö imorgon. Jag sätter mina pengar på Charlotte och Sibel imorgon.

Over and out
Cornelia

Och förresten, det får jag inte glömma, GRATTIS Maja och Carl som har förlovat sig idag. Maja tog det stora steget, som kvinnor får göra när det är skottdag, och friade och det gick vägen!!! Förlåt Carl att vi lurade dig och GRATTIS till er båda åter igen.

2 kommentarer:

Em Löfgren sa...

blir spännande att se om du har rätt! trist att höra att Pirelli hade en bra låt! hon är så självgod så jag hoppades att hon skulle leverera en riktig kalkon! haha

Ulf sa...

Instämmer att Sibel har en enorm röst och ett starkt bidrag. Hoppas hon kommer till Globen!