torsdag 12 juni 2008

EM-resan del 1...

Skrivet 2008-06-09 i Mattsee, Österrike

Åk inte till Tyskland om du inte kan tyska! Själv läste jag franska på den tiden det begav sig. Fransmän har ett oförtjänt dåligt rykte när det gäller viljan att göra sig förstådd på annat än just franska. Själv inbillade jag mig att jag på ett enkelt sätt med min engelska skulle kunna beställa en hamburgare på McDonalds vid sidan av autobahn när vi i lördags bilade ner genom tyskland från Puttgarden till Würzburg. På McDonalds i Tyskland förstår man dock varken ord som water, burger eller ketchup. Jag började prata engelska med tjejen bakom disken och hon svarade på klingande tyska tillbaka och jag begrep ingenting. Hur skulle det se ut om vi gjorde så i Sverige? Någon tilltalar oss på engelska och vi svarar på svenska. Nåväl… Tur att Jinn har läst tyska i skolan och kunde förstå och göra sig förstådd, annars hade jag blivit utan hamburgare. Vilket i och för sig hade varit bra för herregud vad jag har ätit dessa dagar.

Det är svårt att äta bra mat här. Svårare än i Grekland. Österrike (där vi till slut landade) verkar vara ett land utan salladskultur. Panerad wienerschnitzel med pommeskultur har man dock gott om. Det blir hårdkörning när jag kommer hem och kanske ett par veckors vägningspaus, vi får se.

Just nu är vi som sagt i Österrike, 2 mil utanför Salzburg i en by som heter Mattsee. Det ligger precis vid en sjö med bergen i horisonten. Sagolikt vackert! Jag har aldrig varit i Österrike förut men jag kommer definitivt att återvända. Så vackert! Skillnaden mellan Tyskland och Österrike är enorm. Bara genom att åka över gränsen är det som att radera ut en vy och sätta in en helt annan.

Imorgon (tisdag 10/6) är det dags för matchen, resans stora höjdpunkt, Sverige-Grekland i Salzburg. Men redan igår var vi inne och kikade på stan och idag blev det en ny tur till Mozarts födelsestad. Massor med svenskar har anlänt och överallt är det gult och blått och det tjenixas till höger och vänster. Österrikisk radio haffade oss idag när vi befann oss i de Grekiska kvarteren (för att äta lunch…) och intervjuade oss om hur man skall vara klädd som supporter samt vad man sjunger. Så nu har vi skrålat Zlatan-låten i Österrikisk radio. Galet!

Förutom det har vi hunnit med att turista lite och åkt på sightseeing tur. Fått information om stadens alla kyrkor (och de är inte få…), slottet, Mozart såklart och allt annat man kan hitta på om man har mer tid.

Nu är vi tillbaka på hotellet i Mattsee och kollar på matchen mellan Frankrike och Rumänien. Det är inga storverk som uträttas på planen. Hoppas att det inte blir så imorgon kväll kl. 20.45. Då håller vi tummarna att Sverige kör över de regerande europamästarna (förlåt Bella!)

Over and out!
Cornelia

3 kommentarer:

Helen sa...

ah gud va avis jag blir att ni har varit där.. blev ju en bra match till slut... ha d gött kram å pepp

Anonym sa...

Hej! Vad rolig att ni är där! Hur är stämningen?

Ha det bra och hoppas att ni kan njuta mycket!

Kram

Anonym sa...

Tack för dinna rara kommentar.

Jag hoppas att din resa blev precis som du ville att den skulle vara :)

Själv är jag allergisk mot fotboll, men det törs man knappt säga högt i dessa dagar ;)