fredag 1 augusti 2008

Onsdag till fredag semestervecka 2

Så var man tillbaka hemma i Malmö efter en innehållsrik tripp till norra Skåne och Blekinge.

I onsdags morse runt 9 tiden lämnade vi Malmö och åkte mot norra Skåne. Vi skulle sluta upp med Maja hos hennes föräldrar för att resa mot torpet i skogen, utan el och utan vatten. Som vi har sett fram emot detta. Vi hade också förberett våra värdar på att stadslollor som vi är kan vi ev. gripas av panik och behöva åka tillbaka till "civilisationen" men vi skulle ge det en chans. Och vilken tur att vi gjorde det, jag kommer att återkomma till det.

Innan vi åkte vidare mot det lilla torpet beläget mellan Skåne och Blekinge inhandlade vi Sanna bakelse i närbelägen tätort där också Sanna Nielsen kommer ifrån. Är man schlagernörd så är man och då måste man testa på det när man är i närheten.

Efter vad som upplevdes som en evinnerligt lång väg kom vi så fram till den lilla stugan i skogen. Där väntade Carl. Först fick vi oss en guidad tur till det lilla utedasset som vi hade haft lite betänkligheter kring. Dessa betänkligheter försvann snabbt när vi såg hur mysigt det faktiskt kan vara med utedass. Efter en liten rundtur i stugan intogs lunch i skuggan i trädgården, till efterrätt avnjöts ovan nämnda Sanna bakelser.

En alltför god historia innehållande sockerkaksbotten, därefter ett lager med äpple mixat med choklad, ett lager grädde, ovanpå det citronsmörkräm och överst ett lager marsipan med bilden på Sanna. Den kan jag absolut tänka mig att smaka igen, vilken tur att jag måste åka över 10 mil för att inhandla den. Efter lunch hann vi med ett dopp i en närbelägen sjö innan vi lagade kvällens mat, vildsvin från markerna och till det en god sallad och tzaziki.

När mörkret lade sig studerade vi den vackraste av stjärnhimlar jag sett.
Tystnaden var nästan öronbedövande i sig och efter ett parti Mah Jong somnade vi gott med ficklampor bredvid oss i högsta hugg. Det var en fantastisk dag i paradiset.

Dagen efter avnjöts frukost, under vilken jag också blev tillfrågad om att vara tärna till Maja vid deras stundande bröllop. Maja gjorde ju slag i saken och friade på skottdagen i år så bröllopet är tänkt att stå under 2009 vad jag förstår.
Jag är naturligtvis mycket hedrad över att vara tillfrågad som tärna, jag tackade så klart ja efter att jag hade gråtit klart och tar nu min uppgift på största allvar. Det skall bli så kul. För en person med en hemlig dröm att få jobba som bröllopskoordinator så finns det väl inte någon roligare uppgift.

Efter frukost tog vi en promenad på markerna som tillhör det lilla torpet. Glömde att ta med oss vatten (puckat!) så vi höll på att törsta ihjäl men annars var det en mycket trevlig promenad och välbehövlig motion efter svullandet dagen innan. (Märk väl att jag inte tog upp godiset när jag berättade om vad vi åt tidigare. Snacka om självförnekelse!)

Runt tretiden var vår vistelse på torpet över och vi gav oss av österut mot Karlskrona för en övernattning. Jag hade totalt missat att det var Sailet den här helgen så det blev inte den lugna vistelse vi hade tänkt oss men vi gjorde så gott vi kunde. Middag på Nivå, en liten promenad längs med hamnen, ett glas vin med Bird på O´learys och sen tillbaka till hotellet.

Idag har vi haft en lugn morgon med hotellfrukost. En liten tur på stan och sedan bilfärd hem. Nu har vi hunnit käka, köra igång AC:n och packa upp, Jinn ligger och läser en tidning, själv tänkte jag surfa runt och se hur ni har haft det.

1 kommentarer:

Ida sa...

Vad härligt ni verkar ha haft det! N ästa gång ni är i norra delarna av skåne får ni gärna höra av er o komma o hälsa på! Kram Ida