tisdag 6 januari 2009

Att vara eller inte vara en optimist

Igår läste jag på någon blogg ett inlägg om att vara optimist. Funderade lite på det idag när jag återigen ältade år 2008, vad jag gjorde och vad jag inte gjorde med det året. Och så skulle jag t.ex. kunna gräma mig över att jag som mest hade gått ner 16 kg men att jag lyckades gå upp 7 av dem igen innan året var till ända. Eller... så kan jag konstatera att jag faktiskt under 2008 har gjort ett antal helt livsavgörande förändringar i mitt liv:

Jag började gå i trappor mer vilket exempelvis betyder att jag inte en enda gång under 2008 tog hissen de 6 våningarna upp till vår lägenhet.

Jag slutade nästan helt äta pasta som jag tidigare kunde överkonsumera. Under 2008 har jag ätit pasta 2 eller max 3 gånger.

Och kanske viktigast av allt. Jag slutade helt dricka läsk. Under året som gått har jag smakat 2 munnar coca-cola, druckit en julmust och ytterligare en helt egen 33 cl coca-cola nu under mellandagarna, för att jag blev så jättesugen. På nyårsdagen, i torsdags alltså, köpte jag en burk som jag hade tänkt dricka men när jag väl kom hem var jag inte sugen så den får stå kvar i kylen!



När jag tänker efter så är det ju bra mycket sundare att fokusera på dessa 3 punkter och blicka framåt mot ännu fler härliga förändringar under 2009. Vilka avgörande förändringar gjorde du under 2008?

Kram och pepp

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du tänker så rätt! Fokusera på de saker som du lyckades med istället. Allt som allt så lyckades du gå ner 9 kilo, bara det är toppen samt att sluta dricka läsk är också jättebra.

Angel

Anonym sa...

Håller helt med om att det är de positiva punkterna man ska fokusera på, då ser man verkligen hur lång man har kommit :D Grattis, vilket 2008!
Peppkram