lördag 14 februari 2009

Melodifestivalen - deltävling 2 Skellefteå ett första utlåtande

Redan igår strax efter 13 började jag lyssna igenom de 8 bidragen som deltar i kvällens deltävling i Skellefteå. Men eftersom vi haft besök sedan igår till idag så kommer mina utlåtanden inte förrän nu. Kommentarerna som kommer här är dock de allra första tankarna direkt efter att jag hörde låtarna första gången. Åsikten ändras ganska snabbt efter några lyssningarna men de flesta av de tittare som röstar ikväll har nog inte lyssnat in sig som vi schlagernördar. Så mina tippningar grundar jag på första lyssningen.


1. Lili & Susie - Show me heaven
Det är i år exakt 20 år sedan systrarna Päivirinta senast var med i melodifestivalen. Ja den enda gången de varit med tidigare faktiskt. Då deltog det med Okey, okey iförda en ganska galen och inte direkt tidsenlig, latinoinspirerande utstyrsel. 1989 års medlodifestival, som var den första som hölls i Globen, innehöll en hel del riktigt bra bidrag som Upp över mina öron med Orup och Glenmark, Du med Lisa Nilsson och även Sofia Källgren gjorde detta år melodifestivalsdebut tillsammans med Visitors. Var man inte redan då Lili& Susie fan är väl inte Okey, okey deras mest kända låt och den bleknade bort om man jämför med det i övrigt starka startfältet 89. De första tonerna av Show me heaven påminner mig starkt om systrarna Graafs album som faktiskt ingår i min samling. Men i övrigt andas det 80-tal, 80-tal och 80-tal och det gör mig inte besviken. Det ligger ju trots allt i tiden med all låkonjunktur och depression. För mig får systrarna gärna ta en plats i Globen även denna gång.

2. Lasse Lindh & bandet - Jag ska slåss i dina kvarter
Håkan Hellström möter Alexander Sköld! Jag är inget fan av någon av dem och inte heller av kombinationen av de båda. Men Lasse kan skrälla idag...

3. Jennifer Brown - Never been here before
Fin men seg är mitt intryck efter 60 sekunder. Å eftersom allt verkar kunna hända i årets melodifestival så går väl den här direkt till Globen. Generellt tycker jag att svt har förstört det roliga lite de senaste åren när de bestämt sig för att bara offentliggöra 60 sek av bidragen innan tävlingen. Med andra ord borde det inte vara ett gott betyg när jag jag hinner bli trött på dessa få sekunder. Förra veckan var så fallet med Emilia och denna veckan är det Jennifer Browns tur. Så bara det säger väl oss att hon har en enkelbiljett till den stora Golfbollen i huvudstaden.

4. H.E.A.T - 1000 miles
Jag är ingen rockälskare men det här känns ganska blekt för mig. Påminner mer om Europe smör än The Poodles ös och förra veckans Tick tock känns bra mycket bättre i mina öron. Men vad vet jag?


5. Markoolio - Kärlekssång från mig

Varför varför varför kom inte Värsta schlagern med i Melodifestivalen? Varför väljer man denna istället? Jag gillar Markoolios låtar. Ovan nämnda, Ingen sommar utan reagge, Markoolio anthem, Vi drar till fjällen, jag gillar dem allihop. Men vad är dethär? Inte ens på 60 sekundernas studioversionen sjunger han rent, hur skall det då låta live? Och varför driva med förra årets Eurovisionvinnare i scenshowen? Nä kom med nåt nytt. Det här var inte kul. Jag hoppas och tror att Markoolio får svårt att ta sig till final, hittills är det inte jokrarnas år i år.


6. Amy Diamond - It´s my life

Första stråferna låter lite Barbie girl, Aquas gamla hit, men sen tar sig låten rejält. Jag är inget stort fan av Amy men låten är klart bättre än hennes bidrag förra året - Thank you. Jag gillar dunket i låten. Men kanske hade jag föredragit en annan artist för bidraget. Ändå gillar jag det och Amy får nog en ganska enkel resa mot Globen.

7. Cookies n beans - What if
Nu kommer jag att låta som en surkärring men jag gillar verkligen inte en av tjejerna i den här gruppen. Jag vet inte ens vad hon heter men sedan jag såg henne i Så ska det låta för en tid sedan kan jag helt enkelt inte med henne. Dock har hon en fantastisk röst och denhär låten äääälskar jag! Den kommer att snurra många rundor i min iPod. Country är nog inte helt fel i tävlingen och "Kakorna och bönorna" kan med lite tur klara sig bättre än Calaisas försök med samma genre förra året.

8. Måns Zelmerlöw - Hope and glory
Förhandsfavorit på pappret! Deltar för att vinna har det hetat. Låtskrivarteamet ger bidraget alla förutsättningar men vid första lyssningen blir jag grymt besviken. Den ligger hästlängder från CaraMias originalitet och styrka. Hope and glory andas patriotism och känns som en korsning mellan Nina & Kims - En gång för alla och Ugglas - För kung och fosterland. En del av refrängen är dock grymt bra men Måns måste sätta detta till 200% för att han inte skall gå samma öde till mötes som Shirley förra veckan.

Förra veckan tippade jag de fem översta placeringarna utifrån hur jag trodde svenska folket skulle rösta. Det gick ju rent åt pipsvängen. Så denna veckan tänkte jag helgardera. Jag tippar både hur jag tror att resulatet kommer att bli men också hur jag skulle vilja att det blir. Håll till godo.

Såhär tror jag det går ikväll.
Direkt till Globen:
Måns och Amy
Till andra chansen:
Lili & Susie och Jennifer Brown
Den trista 5:e platsen:
Cookies n Beans
6:a Lasse Lindh, 7:a H.E.A.T och 8:a Markoolio

Såhär skulle jag vilja att det går ikväll.
Direkt till Globen:
Måns och Lili & Susie
Till andra chansen:
Amy och Cookies n Beans
Den trista 5:e platsen:
Lasse Lindh
6:a Markoolio, 7:a H.E.A.T och 8:a Jennifer Brown

1 kommentarer:

Anonym sa...

Ha en kanonbra alla hjärtans dag du med! Med Melodifestivalen och allt =) Kram