söndag 17 maj 2009

Spa i Tylösand, Harrys, powernap och så lite Norge!

Ja hur ska det inte vara att befinna sig i Norge idag, de är ju redan som galna när det gäller sin nationaldag och med braksegern från i går i bagaget lär det ju inte blir mindre firande idag. Men nog om det just nu. Grattis söta Alexander men nu tänkte jag börja att berätta om min fantastiska helg.

Klockan halv tolv i fredags begav vi oss norr ut mot Halmstad och Tylösand!
Strax innan 14 checkade vi in på rummet där det väntade bubbel, choklad och en massa härlig frukt. Lyxigt. Och ännu lyxigare blev det då med 50 minuters klassisk massage. Min massör Birgitta hade ordentliga nypor och mycket kunskap kring spänningar som jag har haft problem med på senare tid. Därav min huvudvärk. Hon hittade ett par triggerpunkter som fortfarande ömmar ordentligt, men det är skönt med personer som vet vad de pysslar med. Efter massagen var det dags för... avkoppling, lite mer avkoppling och så ännu lite mer, just det, avkoppling! Ja för det är ju det man ska pyssla med på spa.


Hotell Tylösands spa hade, enligt min uppfattning, det mesta. Två avdelningar, den ena med en lite större pool, två bubbelpooler och bastu där även barn fick vistas i föräldrars sällskap. Och en relaxavedlning med 2 uppvärmda pooler (varav en utomhus), ångbastu och upplevelsedusch där man, i sort sett, kunde njuta i total tystnad. Gott om tillgång till frukt, the och vatten och mycket god service båda när det gäller behandlingarna och om man vill ha nåt att äta. Frukosten morgonen därpå var magiskt god. Ja det enda man kan önska mer av är faktiskt maten under middagen på kvällen. Känslan på den var lite storkök/skolbespisning och det tar ju ner helhetsupplevelsen. Trist att en sak som ändå är "förhållandevis" enkel att hålla god kvalité på är det som tar ner hela betyget. Dock är jag inte ensam om denna åsikt, jag har hört det förr av vänner och tydligen är det just maten de får sämts betyg på i div. undersökningar som har gjorts av branschen.

Detta hindrade dock inte oss från att ha mycket trevligt och njuta av kvällen, av bubblet innan middagen och inte minst underhållningen under middagen, duktiga pianisten Henke, som visade sig komma från Linköping och känna en god vän till oss, Johanna. Världen är liten.



Trots en sen kväll var vi uppe med tuppen på lördagmorgonen. 7:00 började frukosten serveras och då var vi på plats. Har redan nämnt att den var fantastisk och det är ingen överdrift. Den var gudomlig och hade allt som man kan önska sig. T.o.m. en egen kock som stog och lagade omelett eller stekt ägg på beställning. Efter frukost beslutade jag mig för att inte gå på yogan som jag funderade på ett tag. Istället badade vi lite och sen bänkade vi oss i vilstolarna i relaxvdelningen de sista timmarna i paradiset. Avkoppling, läsning och krysslösning via mobiltelefon och sen var det dags att bege sig...




...Bege sig mot Halmstad city och en god lunch på Harrys, min gamla arbetsplats. Det blev inte de fantastiska kycklingvingarna denna gången utan istället ostgratinerade tortillawraps,vilket också var mycket mycket gott! Efter lunchen tog vi en liten promenad och handlade lite. På Halmstad torg blev det dagens kändisspan i form av Josefin Sundström som var där med någon form av jippo för Gevalia. Josefin med magen i vädret som ni ser på bilderna här intill.


Eftersom vi nu var i Halmstad och det dessutom var dagen för Eurovision song contest final var naturligtvis ett besök hos Sandra vid graven på sin plats. Få människor var med schlagerfantaster än hon. Jag saknar dig så min vän! Jag vet att du hejjade på Malena från molnen gumman! Rosa schlagerrosor passade fint hos dig.


På hemvägen hann vi inom Center syd för lite shopping. Det blev en jacka och en tröja till mig och en tröja till Jinn.

Väl hemma var vi dödströtta och hade sedan tidigare bestämt oss för att ta en liten powernap för att orka med att kolla på hela finalen. Halv sex kröp vi ner och vaknar inte förrän kvart över åtta helt vimmelkantiga. Den "powernapen" var nödvändig!

Resten är historia, det blev aldrig någon spänning i finalen. Alexander var en värdig vinnare men inte min favorit. Jag gillade flera bidrag bättre, både Estland och Malta. Jag kan inte låta bli att undra hur omröstningen skulle sett ut om media inte redan på förhand hade berättat vem som är favorit.
Sist men inte minst vill jag tacka min älskade sambo för en härlig helg och 5 fantastiska år tillsammans. Du är mitt allt!

3 kommentarer:

Nenny sa...

Vad härligt ni verkar ha haft!
Låter underbart!

Tyvärr har jag lite problem att kommentera på din sida. Jag kör Firefox och hela sidan låser sig när jag ska kommentera. Men det funkar tydligen fint i Explorer. Vet inte om det är fler som har det problemet men jag tänkte att jag nämner det i alla fall...

Kram på er

Emma sa...

Verkar som att ni har haft en helt fantastisk helg och verkligen fått njuta och ta det lugnt! Jag är mycket avundsjuk!

Lotta sa...

Ojojoj vad mysigt ni verkar ha det. Tycker att det verkar trevligt det där i Tylösand, kanske man ska bege sig dit någongång!