måndag 14 september 2009

Nu måste man börja tänka också...

Som ni ser nedan har vi pratat etik och annat på dagens föreläsning.

Visst är man sedan tidigare medveten om regler kring hur man publicerar bilder och namn på nätet. Jag har i de allra flesta fall, vad jag kan minnas, försökt att kontrollera med personerna på bilderna att det är OK att publicera. Gjorde ett misstag med detta i förra veckan när jag publicerade en bild på Erik under en lektion i skolan (se nu skriver jag om dig igen :-) och höll på att sätta hjärtat i halsgropen när jag insåg det... Lyckligtvis tog han inte illa upp! Och idag tror jag att vi i klassen har rett ut att det är OK att publicera bilder på varandra :-)

Det gäller också att inte förtala någon annan människa. Kan låta enkelt såklart! Vem vill förtala en annan människa tänker jag? Men i nästa sekund måste jag rannsaka mig själv och fundera på om jag någon gång låtit känslorna tala, här i bloggen, istället för förnuftet.
Konstaterar ändå att jag tror att jag inte förtalat någon annan människa. Skulle någon ha en avvikande åsikt tar jag tacksamt emot feedback på detta och lovar mig själv och mina läsare härmed att från och med nu arbeta utifrån de etiska regler jag lär mig i min utbildning till journalist. Inte vill jag bli "hängd" för alster jag skrivit i min "gröna journalistungdom".

Strax dags att ta ytterligare tag i pluggböckerna innan kvällens alla härliga program sätter igång på TV. Imorgon är det vägningsdags igen och trots att jag har avstått en hel massa denna veckan känns det snarare som jag har gått upp än gått ner, den som lever får se - imorgonbitti.
Kram och pepp
Cornelia

0 kommentarer: