lördag 5 september 2009

Ska Dennerby tvingas avgå för att vi är sämre än Norge?

Läser denhär artikeln i Aftonbladet. Så då tänkte jag, en icke fotbollsspelare, lägga mig i och tala om min syn på saken, därmed inte sagt att jag gjort något av det bättre själv!

Tycker ni inte likdant, så hej!, jag är ju blivande journalist, det ska väl bli mitt jobb att uttala mig om saker jag inte har en aning om :-)

Som vanligt är det förbundskaptenen (eller motsvarande) som får ta ansvaret för att 11 spelare (ja kanske inte alla 11, det fanns några som kämpade på till sista sekunden) faktiskt gör ett riktigt dåligt jobb.

För en tid sedan var jag på en föreläsning med Roland Andersson, assisterande förbundskapten för det svenska herrlandslaget i fotboll. Hans inledning fick mig att hajja till lite. Han satte folkets stora intresse för hans och andra förbundskapteners arbete lite på sin spets. Ungefär såhär:
Har du arbetat som snickare, rörmokare, sömmerska etc. i många år, kanske 20, då har du med åren oftast vunnit dina kunders och andra människors respekt i din yrkesroll, du har mer erfarenhet än många andra, du har kanske en utbildning i yrket och många års praktik. Du är helt enkelt ett proffs på ditt yrke. Ingen skulle ifrågasätta din expertkunskap, sedan kan alla göra fel men då är det också du som vet hur man bäst rättar till det, inte "Nisse på hörnet" eller någon annan.
Är du förbundskapten är det precis tvärtom, alla, verkligen alla som ens är lite intresserad av fotboll, skulle kunna göra ditt jobb bättre! Lite intressant att tänka på.

Jag är ingen fotbolsspelare, jag är ingen expert, jag kan med nöd och näppe (ibland) förstå vad domarna blåser för. Men jag har två ögon att se med.
Varken Thomas Dennerby eller någon annan kan tvinga våra kära svenska damfotbollsspelare att prestera, ingen kan forcera fram att Lotta Schelin skall tycka det är kul att spela kvartsfinal i fotbolls-EM, ingen kan befalla Kosovare Aslani att tänka förnuftigt och passa istället för att ge sig på och totalt misslyckas med en enmansshow i sann Zlatan-anda, men utan Zlatans skicklighet.
Ingen kan före eller under matchen ge dem den inställning du måste ha för att slå Norge eller vilket annat lag som helst. Och det är där vi har problemet. Inställningen.

Det enda jag med handen på hjärtat kan säga att jag är besviken på Dennerby för är att vi inte fått se mer av Jessica Landström. Hon har den rätta inställningen och det såg vi ju också i andra halvlek när hon fick lite tid på planen. Hon satte inte bollen visserligen, men hon försökte och banade vägen för andra och det var mer än de flesta andra gjorde. Inställningen måste väl ändå vara att ge järnet. Ur min synvinkel var det, förutom Landström, Victoria Sandell-Svensson som var den som ville mest, försökte mest och presterade mest, ja till slut var det också hon som fick in den enda bollen i det norska målet, om än lite halvdant med bakhuvudet. Inte ska väl den personen som har absolut minst att bevisa, som spelar sin (förmodligen) sista match i landslaget innan sin fotbollspension, vara den som på piggast fötter och med mesta vilja att vinna visar vägen i det svenska laget?

Nej, låt Dennerby stanna och sätt istället de svenska spelarna på plats. Man kan inte vinna en match bara genom att veta att man borde vara det bättre laget just nu... Man måste kämpa lite också. Kanske ska vi släppa in Suzanne Sjögren på TV4 sporten till tjejernas omklädningsrum för lite bannor, hennes missnöje med matchen kunde ingen ta fel på när hon tackade för att vi tittat på matchen igår.

0 kommentarer: