tisdag 18 maj 2010

Gräv där du står - du är inte så unik som du tror

Citatet i rubriken kommer från Tomas Jennebo, vår lärare i sista kursen denna terminen. Radioproduktion står på schemat och Tomas är en gammal räv i yrket med ett hjärta som bankar så hårt för radio att det borde höras här via bloggen i detta nu.

Radio är inte det mediet som jag trodde mig vara inriktad på när jag började denna utbildningen. Efter två veckor och två dagar på kursen står jag fast vid den inställningen. Men jag ska ge det en chans de återstående två veckorna och tre dagarna. (Sen är det sommarlov, tjoho!)

Hur var det då med citatet i rubriken?
Gräv där du står - du är inte så unik som du tror.
Inte konstigare än vad det låter egentligen. När du gör ditt program i radio - slå inte knut på dig själv, fundera över vad som engeagerar dig och gör nåt på det. Du är inte så unik som du tror och det som engagerar dig engagerar säkert många fler. Det var kontentan av det uttrycket.

Så nu gräver jag som f*n!
Denna veckan gör vi reportage till Max och Pippo som är programledare för första veckans program. Temat är sommar och det är stort så vi har egentligen ganska fria händer. Ett reportage ska handla om den älskade ärade cykelbussen som i nuläget inte kommer att gå mellan Kalmar och Öland i sommar. Historien är väl känd om man bor här i Kalmar och ganska uttjatad, få se om jag kan göra nåt kul av den. Jag har ett par idéer som jag jobbar på om personerna jag behöver ha tag på bara behagar höra av sig.

Men sen då...
Gräv där du står...
Vad engagerar mig?
Vad skulle jag vilja höra om i ett sommarprogram?
Inte den blekaste aning.
Fantasin har gått på semester, har redan tagit sommarlov!
Jag har funderat sen igår runt ett-tiden och jag kan bannemig inte komma på nåt kul.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Kreativitet är inte min starka sida.

Vad skulle du vilja höra reportage om i radio som har med sommar att göra?
Behöver absolut inte ha med Kalmar att göra utan generellt!

7 kommentarer:

ase sa...

Varför inte ett reportage om våndan att visa upp sig på stranden i bikini... Jag menar, det är ju ett ämne som du redan kan mycket om, och som typ alla känner igen sig i... Det skulle vara jätteintressant, tycker jag. Man vill ju höra att man inte är ensam... Jag tror att jättemånga har världens ångest inför att behöva slänga av sig kläderna och dra på sig en baddräkt/bikini, och t o m kjol, så det tror jag skulle vara ett intressant ämne...
Typ "Sommaren är inte bara förknippad med sol och glädje, utan även vånda och ångest".
Kanske liiite tungt i och för sig...!?!

Cornelia sa...

Bra idé, kanske lite tung som du säger men jag tror att man kan vinkla om det lite så att det blir samma tema men lite "gladare". Där ser man, ibland ser man inte skogen för alla träd, det är ju verkligen att gräva där man står :-)

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Vad hittar du på med barn när det regnar?

Hur mår vi egentligen på sommaren?

Hur ser vår alkoholkonsumtion ut?

Allt fler leverantörer av sprit, öl och vin lockar med sommarkollektioner som skall locka fler köpare.

Vilken typ av bikini passar olika typer av kroppar?

Som den redaktör jag är så är jag van vid att spåna fram ideér, eller sno från andra...;)

Cornelia sa...

Vad lyckligt lottad att jag har en redaktör som läsare till min blogg! Det här med idésprutande måste jag verkligen jobba på. Tack Anna!

yvva sa...

Din egen historia fast som en utomstående??
Kramar

Mirijam sa...

Sommar sol... och mat. Hur ska man äta för att komma tillbaks från semestern som en piggare gladare och yngre version av sig själv och inte tvärtom?

Något på solliden/öland/kärleksparet?

Sommarplågor: allt från fästingar till solsting, läsare kan skicka in frågor om sina djur så får en veterinär/läkare svara på frågor om huggormsbett, fästingar, bränd hud och vattensvans (jo, det finns!)

Soulsister sa...

tycker du kan använda din viktresa som reportage, den kommer många kunna relatera till.

kram