lördag 24 februari 2007

Då har vi hört alla låtarna 2007

De sista 8 låtarna är ute hos allmänheten och efter en minst sakt rörig vecka kan jag nu inte låta bli att göra rösten hörd och tycka till om detta de sista startfältet.

Ett startfält av ganska hög klass måste jag ändå säga. Inte lika hög som i Övik förra veckan men det hade man väl inte heller kunnat förvänta sig.

Utan att nu ha sett några framträdanden och bara utifrån förhandslyssningen på
SVT:s sida kommer här ett utlåtande...

1. Magnus Uggla - För kung och fosterland
Jag har inte varit ett Uggla fan de senaste 29 åren och jag kommer inte att bli det efter detta heller. För kung och fosterland är en typsik Uggla låt, lite Pom pom pom, lite Jag mår illa och ett enda försök till att vara ytterligare lite rebellisk. Det känns som att vi är klara med det nu. Ändå skulle jag inte bli förvånad om svenska folket väljer att skicka honom direkt till Globen. Måtte jag ha fel.
Näe ingen skulle väl ärligt vilja skicka Uggla till Helsingfors - och vad har han då i finalen att göra?

2. Emilé Azar - Vi hade nåt
Ingen har väl undgått historien om Emilés viktnedgång. Supergulligt! Men varför är det inte någon som talar om det verkligt viktiga i den här historien. Varför slösa bort en så bra melodi på en ytterst märklig och mycket vek svensk text. Jag gillar gunget - och erkänner att det är srämmande likt Westlife - men låten blir ju närmast pinsam att lyssna på med denna smörja till lyrik. Den kommer dock ändå inte att vara en av de låtar jag väljer att hoppa förbi i min playlist. I denna deltävlingen har den nog ändå med 100% säkerhet inte mycket att hämta.

3. Sanna Nielsen - Vågar du, vågar jag
Kvällens surprise direkt till final i Globen om jag får hoppas och tro. Sanna är grym! Hon ÄGER varje scen hon står på och minns ni skrällen i Göteborg 2003. Direkt till final i ett för övrigt grymt startfält. Ikväll stöter hon på tufft motstånd och låten är i mitt tycke inte lika stark som Hela värden för mig. Men i schlagersammanhang är hon stark och gör hon ett lika bra jobb på scen som hon brukar har hon stor chans. Låten är övrigt en typisk Kempe låt med varierande - ibland kanske lite för varierande - tempo. Stark refräng och den obligatoriska höjningen. Hade jag fått som jag velat hade Sanna sjungit Sonjas För att du finns från förra veckan och så hade saken varit klar! Kanske ett tips på konstellation inför kommande schlagerår...

4. Caroline af Ugglas - Tror på dig
2007 kommer att gå till historien som det år då både Regina Lund och Caroline af Ugglas var med i Melodifestivalen. Jag hoppas att Caroline går samma om inte värre öde till mötes som Regina. Kommer Caroline till Globen blir jag tvungen att gå på muggen när hon entrar scenen. Det får bara inte hända! Var det någon som såg hennes medverkan i Så ska det låta som inte instämmer??? Näe - bort bort bort, fetbort säger jag.

5. After Dark - (Åh) när ni tar saken i egna händer
Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig, det där med att ett bidrag inte har i Globen att göra bara för att vi inte vill skicka det till Finland kanske inte var så genomtänkt ändå!? Detta måste jag bara få uppleva live i Globen! Det är så mycket Pet shop boys och Village People som det bara går men vad gör det? Texten är genial, melodin har allt en schlager skall ha och om jag skall ha något att invända emot är det samma som i Emilés fall. Varför slösa bort slösa bort denna melodi på en text som vi faktskt inte med bästa vilja i världen kan rösta fram till vinnare.

6. Sarah Dawn Finer -I remember love
Mycket mycket vacker ballad. Som har ALLT och hör och häpna jag tycker är alldeles för bra för att vara med i Melodifestivalen. Skulle inte alls bli förvånad om den dyker upp som tema i nästa stora Lovemovie från Hollywood, bara rätt personer får upp öronen för den... Där skulle den platsa bättre än i en deltävling i Gävle. Inte skulle väl It must have been love haft något att göra i Mello, det har inte denna heller. Näe Sarah jag hoppas att det rätta möjligheterna dyker upp för dig med denna melodin. Då kan det vara början på något riktigt stort!

7. Verona - La musica
Jag har helt missat Veronas tydligen jättestora hit med en cover på Ti sento under 2005, eller så har jag förträngt det. För mig är detta en ny bekantskap. Den känns lite malplacerad. Lite för mycket eurodisco a la Bailando. Och så är det som om något fattas. Gunget är tillräckligt bra för att det skulle kunna bli en radioplåga under sommaren men jag tror ändå inte att så blir fallet. Veronas väna stämma liknar mest en parodi på Vanessa Paradis och lite mer go hade inte skadat. Åtminsitone inte för att hon skulle ha en chans i detta startfält.

8. Andreas Johnson - A little bit of love
Åsikterna på de etablerade schlagerbloggarna går isär om årets bidrag från Andreas Johnson. Min personliga åsikt? Inte lika starkt bidrag som förra året men vissa parti i låten är ruskigt bra, däribland början. Låten är en mix mellan The glory of love av Bette Midler och Andreas egen Sunshine of mine som kom förra året. Därmed inte sagt att det är något negativt. Klarar han sig bara ifrån febern och frossan är han given i Globen (dessvärre får jag väl säga efter att ha satsat pengar på nåt annat). Och killen är ju grym på scen så jag njuter gärna 3 min Andreas om två veckor. Å om jag i något svagt ögonblick uttryckt något o
m Sebastians likhet med Andreas efter förra veckans deltävling ber jag ännu en gång att få ändra mig. Där ligger du i lä Sebbe!


Hur går det då?

Om jag får gissa: Andreas och After Dark till final
Om jag får som jag vill: Sanna och After Dark till final

Återkommer förmodligen med mer eller mindre nöjda kommentarer runt 21:30 ikväll.
So long.

- Mia
som ser mycket fram emot kallabaliken i nästa veckas Andra chansen OCH som tror att
Måns har en bra chans om The Ark i finalen


0 kommentarer: