söndag 24 juni 2007

Veckoredovisning vecka 1 - 21 veckor kvar till 30-årsdagen


Dagen idag har jag ägnat till mycket eftertanke. Förutom att jag också alltså har hunnit med en sightseeingtur i stan, shopping och bloggande har jag också tänkt och tänkt. Funderat och planerat. Och även planerat för ett kortare träningspass på gymmet.

Klockan blev tre, fyra, fem, sex, ja sju hann hon också bli och hade det varit en vanlig dag så hade jag lagt bort planerna på träning. Men idag gjorde jag inte det, vilket är en seger för mig. När klockan var strax efter sju bytte jag om, fyllde på vattenflaskan och gick ner till gymmet. 30 min rask gång, därefter lite solning. Jag är en helt ny människa! Efter en dusch och innan kvällsmaten (bestående av knäckemackor med citronpeppar, fil och musli) ställde jag mig på vågen och vilken annan dag som helst hade just de siffrorna som mötte mig fått mig att ge upp, inte skriva om det här och antagligen ta en liten extra godisbit eller liknande till kvällsmaten, men inte idag. Jag är fast besluten att klara det även om jag denna vecka 1 på mitt nystartande mål måste anteckna ett + i protokollet. Och dessutom ett rejält sådant. Jag antar att min Mallorca vistelse tillsammans med en väl tilltagen midsommarafton har kommit i fatt mig och därför ser mitt resultat ut som följer:

Resultat söndagen 24 juni ( 21 veckor kvar till 30-årsdagen )
totalt antal aktiva veckor: 1
aktuell vikt: 86,1
målvikt: 63
viktminskning i kilo senaste veckan: +1,4
viktminskning i kilo totalt: +1,4
kvar till mål: 23,1
aktuellt BMI: 29,8
start BMI: 29,3

Det är inte lätt att blicka framåt men mitt första mål nu är att på veckan som ligger framför mig gå ner så mycket som möjligt (om inte allt) av det jag gått upp denna veckan. Kan man gå upp så mycket på så kort tid måste man ju kunna gå ner lika mycket!


I begynnelsen av denna bloggs skrivande läste jag en bok av Jenny Dahlberg författaren till den omskrivna boken "Tjock!" som kom ut för några år sedan. 2006 kom hon ut med boken "När jag fyller 30 skall jag vara smal". Jenny skriver mycket öppenhjärtligt (sådant som man själv inte riktigt vågar erkänna att man tänker och gör) om hur hon vaknar upp och inser att hon inte alls är så lycklig av att vara tjock som hon velat påskina. Hennes mål blir att gå ner X antal kilo till sin 30 års dag.


Förra veckan sa jag att jag skulle komma på ett mål för mig själv och där har ni det.
När jag fyller 30 skall jag vara smal!

Jag kommer att ha svårt att gå i mål till dess... Ingenting är omöjligt men det skulle kunna vara rent av osunt för mig att gå ner så snabbt. Men jag har som mål att gå ner i snitt 0,5 kg per vecka fram till dess vilket skulle innebära minus 10,5 till min födelsedag, vilket är i det närmaste hälften av vad jag vill gå ner totalt och en vikt på underbara 75,6. Det är ljuv musik i mina örona och ändå mer än 10 kg från mål. Så därför mina vänner, från och med denna vecka redovisas även vikten i min lilla resultattabell, jag som har varit så fånig att jag inte vetat om jag skulle våga ange mina mått! Men nu finns det inget att dölja, det är detta som behövs för att det skall gå åt rätt håll. Och så fort måttbandet kommer fram blir det redovisning av detta också. Nu skall jag sätta mig ner och planera matsedel och träningstillfällen för nästa vecka. Herregud, jag har ju 1,4 kg att gå ner.

Kram och pepp till er alla

-Mia

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror på dig Mia. Kan jag så kan du. Jag önskar så mycket att jag kunde föra över all min beslutsamhet och jävlaranamma åt dig! Jag säger bara det vis av erfarenhet, kan jag så kan alla!
DU FIXAR DET!
Kram och pepp

Cecilia sa...

Det är jättebra med mål, då fungerar viktminskningen som bäst. Tyvärr är jag 31 år, jag var INTE smal på min 30-årsdag men det kommer du att vara! Ska nog ta mig en titt på dessa böcker de verkar intressanta.

Anonym sa...

Heja, heja... =)Jag tycker att 0,5 kilo i veckan låter bra, man ska inte hetsa sig själv att gå ner. Ta det bara som det kommer, äter du och motionerar du kommer det att synas =)

Jag har varit sugen på att läsa hennes böcker, kan faktiskt vara peppande.

Jag är dålig på att uppdatera min blogg, just nu har jag inte lika mycket tid som jag hade innan men det blir bättre sedan och då ska jag redovisa allt =)

Ha det bra och kör hårt. Kan jag länka till dig?