torsdag 26 juli 2007

Hur funkar detta med att driva ett företag?

Redan torsdag, just nu slappar jag och min älskade på hotellrum i Karlskrona. Efter två nätter hos en god vän har vi nu lyxat till det och skall bo på hotell den sista natten i Karlskrona. Eller lyxa till det jag vet inte...
Hotellet vi bor på är First hotell Statt - ett hotell jag känner på mina 5 fingrar när det gäller kök, bar, pub, restaurangdel och festvåning efter mina år på K och The Fox and anchor. Byggnaden är ifrån slutet av 1800-talet om jag inte missminner mig och har stor potential. Festvåningen är magnifik men något sliten, det har ändå känts fantastiskt att många gånger ha fått servera på baler och finare tillställningar i dess mycket speciella lokaler.

För första gången skulle jag nu testa att även bo på hotellet och jag är mycket besviken. Rummet vi bor på är fint renoverat och man har, om än lite tafatt, försökt att bevara den gamla stilen. Men rummet är mycket mycket ofräscht, dvs väldigt dåligt städat. Har man inte resurser att städa rummen ordentligt tycker jag personligen att det är bättre att göra stilen så minimalistisk som möjligt. Så lite mattor som möjligt som behöver dammsugas är ett exempel. På våra sängar låg varsin mörkröd pläd som visst förstärkte känslan av den gamla sekelskiftes känslan, men också känslan av att städningen brister, då de mycket tydligt var både dammiga och skitiga. Varför inte bara låta bli att ha denna attiralj då?

Statt är som jag nämnt tidigare en del av First Hotell kedjan och jag vet inte hur det fungerar, men som hotellchef, ja som vilken företagare som helst, skulle jag inte vilja erbjuda mina kunder eller gäster denna dåliga standard. Jag hade skämts. Jag vet inte hur mycket inflytande man har som hotellchef i en kedja, men hade inflytandet varit obefintligt hade jag nog tackat för mig ganska omgående. Vi blev helt enkelt tvugna att säga till om den dåliga städningen och be dem göra om, städarna kom omgående till vårt rum och med risk för att låta kritisk och lite dömande berättar jag nu att de som städar hotellet kommer från Samhall. Jag tror i och för sig att de i många fall kan göra ett bra jobb men jag tycker ändå att det säger endel om driften av stadens, åtminstone på pappret, finaste hotell.

Tidigare idag när jag solade (solarium eftersom semestervädret inte är vår kompis just nu) låg jag och funderade lite på den affärsidé jag själv har och som jag funderar på att sätta i verket snart, bara jag kan komma på något fyndigt namn. Härmed lovar jag mig själv och mina framtida kunder (som jag hoppas få) att jag aldrig skall göra avkall på kvalitén i mitt arbete och de tjänster som mitt företag kommer att erbjuda. Det skall bli mitt motto. Kvalité framför allt. Jag skall inte på något sätt gå minus eller behöva betala för att driva den verksamhet jag hoppas kunna starta, men jag skall erbjuda kvalité. Går det inte att erbjuda kvalité och samtidigt gå med vinst anser jag det vara en dålig affärsidé.

Nu skall åtminstone hotell-TV:n få ge lite valuta för pengarna när vi nu fortsätter slappa på rummet.

Hoppas att ni har en fin vecka. Jag återkommer om inte förr så på måndag. Då från västkusten och förhoppningsvis med en recension av Diggiloo ifrån Grebbestad.

Kram och pepp på er alla.
-Mia

1 kommentarer:

Järnladyn sa...

Låter spännande med företagsplanerna. Men du! Har man sagt A får man säga B... ;)