tisdag 15 september 2009

Jaha så har man gjort det igen - dag 15 av 121!

Vad är det jag har gjort igen?
Jo planerat in lite för mycket för mitt eget bästa!
Det är nog ingen i min närmsta bekantskapskrets som höjer speciellt mycket på ögonbrynen dessvärre. Det är inte första gången.


Så nu får jag backa bandet och fundera lite på vad det är som är viktigt.
Men innan jag gör det så vill jag meddela att jag idag har vägt mig och att resultatet blev -0,5 på vågen och - 1 cm i midjan.
Helt enligt plan är det och jag är nöjd men inte supernöjd. Jag kommer till det när det handlar om min planering...

Innan dess vill jag berätta att jag har ett litet dilemma kring det här med midjemåttet, förra veckan fick jag hem ett nytt måttband som jag läste om hos Chrissan och därefter beställde. Måste säga att det är en vansinnigt bra uppfinning.

På alla sätt utom att det inte stämmer överens med mitt nuvarande måttband alls. Resultatet blir mer positivt med det nya måttbandet så det är inte att jag är missnöjd på nåt sätt men det ger en lite skev bild om jag skulle skriva att jag har "loosat" 3 cm i midjan denna veckan. För det har jag inte, det kan jag lova.
Mätning enligt det nya måttbandet blir från och med vägningen vecka 4 när bilder tas och alla måtten.

Nåväl...
dethär med min planering då.
Jag nämnde lite lätt för ett par dagar sedan att hjärnan verkade behöva lite mer kolhydrater än det jag ger den med tanke på den aktivitet den måste utföra såhär i början av ett nytt liv som student. Jag tänkte läsa på lite mer om det ikväll om jag hinner mellan bloggandet och Idol.
Det är ju såhär att jag sedan två veckor är nybliven student. Det tar ganska mycket tid och jag gillar att det tar "dendär" tiden eftersom jag älskar de ämnen jag läser.
Utöver detta är det mycket fokus på maten som ni säkert förstår och så motionen såklart, som ett komplement till maten.
Och när vi ändå pratar motion så måste jag ju sätta igång att planera för Broloppet 2010. Har jag förresten berättat att jag söker extrajobb för fullt och visst skulle det vara kul att engagera sig lite i studentradion på skolan...
Ja sen ska man ju blogga och läsa bloggar, för det är kul. Och så är det ju en sån himla massa bra program på TV:n nu på hösten. Ja sådär löper det på i min hjärna.
Till råga på allt så måste jag börja tänka på sömnen, bli lite mer regelbunden och se om det kan hjälpa min huvudvärk som inte riktigt verkar släppa.
Förutom det så gäller det att vara social också, och då menar jag inte bara på Facebook utan också i verkliga livet.
Är det konstigt att jag har ont i huvudet och andninsbesvär lite titt som tätt??? Nu har jag gnällt klart.
Jag älskar trots allt mitt liv.
Jag har världens bästa sambo.
Jag läser världens roligaste utbildning och får lov att förverkliga en dröm.
Jag stortrivs i Kalmar och i vår nya fina lägenhet och jag tycker att jag lyckas bra än så länge med mitt höstprojekt.

Så nu gäller det att ta ett par steg tillbaka och planera om.
En sak i taget och inte allt på en gång.
Första steget - veckomål istället för mål för livet!!!

Veckans mål är därför som följer:

* komma upp i minst 10000 steg varje dag - har märkt att man inte går så mycket när man är i skolan hela dagarna, förra veckan kom jag inte upp i mer än ett par tusen steg flera av dagarna.
* komma igång med regelbunden sömn - ska ligga i sängen och släcka lampan senast 10 varje kväll och gå upp senast 7. Förutom onsdag då jag får dispens för att vara uppe och kolla på fotboll. Inter-Barcelona i Champions League, ska kolla på O´learys tänkte vi.
* fylla i Håll Koll på giviktkoll.se varje dag - ytterligare en sak som jag slarvar med! Skall bli ordning på det denna veckan. Måste veta att jag håller mig inom ramarna för Rivstarten. Dagens ser ni här till vänster.
* inget småätande - trots att det inte är godis är det lätt att börja knapra nötter eller något annat nyttigare istället, det håller inte. Det blir en slät kopp te på kvällen.


Saker som jag inte har som mål inför veckan utan därför väljer att ta tag i de kommande veckorna är bland annat:

*Löpningen
*Extrajobb - det ligger på is tillsvidare
*Skolprojekt förutom plugget - det får jag hoppa på en annan termin, nu är det rent plugg som gäller.
*Plugg - fokus på det som absolut måste göras och inte allt det som inte gjort men borde ha gjorts...
Dethär ska nog kunna få mig på banan igen, man behöver ju inte komma igång med allt på en gång. Lite i taget är min nya melodi.

Strax är det dags för Idol igen, men innan dess blir det lite surfande och kanske lite läsning om varför min hjärna vill ha kolhydrater i Olas GI-bok.

Kram och pepp vänner...

Och förresten: ni glömmer väl inte att köpa Expressens GI-bilaga och kolla på reportaget om Malin och kom också ihåg att kolla här och kommentera eller här och bli ett fan!

5 kommentarer:

Maria sa...

Vill bara tipsa om ett bra knep mot småätande på kvällen som funkar för mig (ibland iaf). Borsta tänderna innan du sätter dig vid tv:n alt. böckerna så känns det inte lika inbjudande att stoppa något gott i munnen=)
Kram

Chrissan sa...

Med den planeringen kan det inte gå fel.
och nu är jag på.
Jag är på g.
Nu kör vi!
Och grattis till ditt minus!!!!
Kram!

Jill sa...

Bra jobbat med minuset!
Ang min frukost så kompleterar jag med kokta ägg, eller så äter jag frukost nr 2 någon timme senare.
När man dricker både te och kaffe på morgonen så dämpas tyvärr hungern, då är det bra med en andra frukost lite senare. =)

Ett litet tips ang kvällarna så kan det störa insommningen att dricka te för sent, detta beror dock på hur känslig man är.

Kram och grattis!

Malin sa...

Grattis till minuset!

Jag förstår precis vad du menar med när man måste prioritera, ibland hinner man inte med allt som man vill göra. Jag läser ju som vanligt 150 % och det går bra, för det mesta. Men ibland så måste man prioritera lite och inse att man inte hinner med ALLT. Att man inte kan träna varje dag och så vidare. Peppkram

Anonym sa...

Hejsan...Idag blev jag stressad av att läsa din blogg, lugna ner dig lite, det är väl JÄTTEBRA att gå 5000 steg på vardagarna, det är fantastiskt, läser en bok just nu om div. viktiga saker i livet, en är att en gång om dagen sitta och titta in i en ros 10 min till att börja med sen när man kan det så är det bara att öka, och helst då bara beundra rosen inga andra tankar, ja det är lite av vad jag sysslar med just nu..KRAM Svärmor