tisdag 12 januari 2010

TEMA: Visualisera ditt mål!

Det ska vara tema här på bloggen idag. Det ska handla om visualisering. Att visualisera sitt mål.
Jag tänker i lite idrottstermer. En idrottare lägger ju inte ner all träning för att sedan komma på 31:a eller 17:e eller kanske så bra som på 4:e plats. De vill komma 1:a.

Hur många intervjuer har man inte hört där idrottsprofiler säger att "först när de fick kliva högst upp på pallen så kände de att de fick lön för all möda, allt slit de har lagt ner på träning genom åren".

Jag är INGEN idrottare, då skulle jag förmodligen inte ha haft den här bloggen om man säger så.
Men jag kan gissa mig till att det inte är kul att dag ut och dag in slita som ett djur i dessa ibland sunkiga träningslokaler. Hörde ni till exempel att Helena Jonsson, vår starkast lysande stjärna på skidskyttesidan, tränade dubbla pass under hela jul och nyårshelgen??? Hon är ingen supermänniska (även om man kan tro det ibland). Nej, hon är som du och jag. Jag gissar att hon gillar skinkmackor och ischoklad, köttbullar och prinskorv och säkerligen har hon en favorit i Aladdin-asken! Men dubbla träningspass var det som gällde, hela jul och nyårshelgen. Och då duger det inte att stoppa i sig en trillingnöt här och där. Jag vill i sammanhanget förtydliga att jag inte tycker att man nödvändigtvis måste förbjuda sig allt, vi fungerar alla olika, men det är principen jag vill komma åt här.

Vad var det då som gjorde att hon kunde stå ut med detta, kanske avvarade hon både det ena och det andra och var ute  i skidspåret istället?

Gissningsvis så visualiserade hon målet! Målet är OS. OS i Vancouver i februari. Då kan hon få kliva högst upp på pallen och ta emot guldmedaljen. Bäst i världen. Guldmedaljör i OS. För varje stavtag hon tog så tror jag att hon såg scenen framför sig. Hörde den svenska nationalsången vråla ut i högtalarna och hon var en vinnare.

Det är samma sak för oss viktkämpar. Vi kämpar varje dag! Vi har alla olika sug. Vi har alla olika fallgropar. Redan den andra veckan, som många börjar komma in i nu, kan vi börja känna oss ofokuserade. Vi tycker att vi har klarat oss bra så länge (är det fler än jag som ibland tycker att det bara borde ta en vecka eller två och sen är man klar :-). Vi börjar kanske tycka det är trist att avstå från allt gott. Vi börjar tycka att det är ganska trist att gå ner i vikt. Kanske lika trist som Helena tyckte det var att dra på sig träningskläderna kl tre på julaftons eftermiddag. Hur var det hon tänkte då? Jo på målet. OS i Vancouver och guldmedaljen.

Du har också en guldmedalj att hämta. Ja just du! Din guldmedalj är din målvikt och du kan nå den. Men det är bara du som kan orka kämpa hela vägen fram. Och det gör du genom att visualisera målet. När det är som tyngst och tråkigast, men också när det går som bäst, då ska du tänka på målet!

Vilket är ditt mål? Vad är det du drömmer om?
Det behöver inte vara något stort. Det måste inte vara att du ska komma i bikinin för en Thailands-semester, det kan lika gärna vara att du vill komma i baddräkten för att kunna hoppa i plurret på den lokala playan till sommaren. Men alla har vi nog ett mål inom oss. En önskedröm som vi tänker på.

Själv har jag ett par olika mål.
Träningsmässigt måste jag ju ha som mål att försöka ta mig igenom Broloppet som jag skall springa den 12 juni. Broloppet går alltså på Öresundsbron mellan Köpenhamn och Malmö. Har jag nämnt att det är över två mil långt och att det längsta jag har sprungit hittills är en mil??? Allt går om man är tillräckligt envis.

Mitt viktmässiga mål är inte så storslaget. I början av juli åker vi till Kungshamn för en veckas semester tillsammans med Maja, Carl och Albin. Till dess ska jag ha kommit i mitt fina fina röda halterneck linne som har legat och väntat på mig i byrån en tid nu, till det ska jag ha vita jeans. Och jag ska vara stolt över mig själv och min uppenbarelse. Jag ska ha nått min målvikt. Det är min guldmedalj. Den ligger och väntar på mig där i Kungshamn och banne mig, denna gången ska jag hämta den. På den prisceremonin är det jag som ska kliva högst upp på pallen.

Vilket är ditt mål? När du visualiserar det, hur ser det ut då? Idag vill jag att vi alla tänker på målet så mycket som möjligt och känner att det är värt att kämpa på vägen dit. Skriv din egen målvisualiseringsberättelse. Publicera den på din blogg och skriv gärna en kommentar här och skicka med länken så att fler kan läsa den. Vill du inte gå ut med din historia och berätta att det är just din? Du kanske ändå vill berätta den för dig själv och andra? Du kanske inte har en egen blogg. Skicka då ett mail till mig: caramiamia@gmail.com, med din berättelse så publicerar jag den här. Vill du inte att ditt namn ska synas så skriv det, då förblir den anonym.

Vi vill ta del av så många härliga och peppande målvisualiseringar som möjligt. Långa eller korta spelar ingen roll! Det är guldmedaljen som räknas!





Kram och pepp på er allesammans och ha en härligt nyttig dag

14 kommentarer:

Nina sa...

jag har inte kommit in i GI tänket riktigt ännu. Jag rapporterar nästa vecka...
'
kram och tack för peppet !!!

Malin sa...

Mitt mål är mina smaljeans. Det spelar ingen roll vad jag väger, bara de sitter snyggt och ett jättefint brunt halsternecklinne som jag köpte precis när jag flyttade till Linköping och som jag inte har kunnat använda sen sist. Till denna sommar blir det tajt att komma i de sakerna men till nästa sommar ska det gå. Peppkram

Åsa sa...

Åh vilket kanoninlägg!!! Det måste jag lägga som favorit och läsa när motivationen tryter! Jag ska definitvt följa ditt råd och lägga ut min målvisualisering på min blogg så snart jag kan! TACK för att du finns här i bloggvärlden!

Sandra sa...

Så härligt skrivet, man blir verkligen peppad av dina inlägg, vilken tur för oss att just du finns!

Ninni sa...

Blev lite förvirrad när jag läste Ninas kommentar (jag heter Nina jag också) och tänkte men jag har väl inte kommenterat. Har också precis börjat med GI och har verkligen inte kommit in i det. Är mitt uppe i en kraftig förkylning.

Min vison är att jag ska kunna gå in i vilken klädbutik som helst och veta att jag kommer i allt, om jag vill köpa. Som det är nu så kan jag bara drömma om de flesta plaggen i affärena.

Maria sa...

Har lagt ett inlägg på min blogg om min "fusk-visualisering". Är ibland feg som attsingens för att lova för mycket för så många gånger förr har jag svikit mig själv.. Nu är det förhoppningsvis andra tag!! =) Kram och tack än en gång för inspirationen!

Veronica sa...

Åh, vad jag gillar ditt inlägg. Tack! Så bra skrivet!

Karin sa...

Ett jättebra inlägg. Jag har skrivit ner mina önskningar och visualiseringar. Inte långt, inte välformulerat heller, men min målbild. Läs gärna!
http://viktenavalltochinget.blogspot.com/2010/01/eyes-on-prize.html

Time To Drop It sa...

Underbart inlägg! Jag ska allt ta och spara det som favorit och läsa det om jag behöver få lite motivaion igen. Jag länkar från min blogg också, hoppas det går bra :)
Jag tror nog att jag har alldeles för många mål egentligen, som alla är lite för långt borta. Men jag har ett par linnebyxor som jag köpte för en himla massa år sedan som jag vill komma i och nu är det inte långt kvar :) Efter det får vi se vad jag tar som mål...

Anneli sa...

Så bra skrivet att jag blev tårögd!
Har gjort ett försök till att visualisera, det har väl gått sådär. Men trots allt, det är ett försök och finns att läsa här:
http://tjockblirsmal.blogspot.com/2010/01/nu-pekar-vagen-nerat.html

De kallar mig Linda sa...

Väldigt bra skrivet! Jag har nu skrivet min visualisering på min blogg också. Tack :)

Anonym sa...

Håller med de tidigare inläggen, bra skrivet...

Jag har länge visualisera min målbild, men den har liksom aldrig blivit av förrän nu...

Läs mer här på min blogg
http://sophiasvarld.blogspot.com/

Zoon sa...

Kanonskrivet!!!! Jag har läst det mer än en gång...det peppar verkligen. Jag har "bara" ett viktmål...men jag kan inte riktigt sätta en bild på det?!

Anonym sa...

Gud så bra skrivet. Helt fantastikt.
Har själv gjort ett försök till att visualisera, gick så där. Det finns i min blogg under fliken Målvisualisering. Tyckte den behövde en egen sida så den inte försvinner i alla inläggen för mig.