söndag 18 maj 2008

Kreta del 4 – den med vågen

I mitt sista inlägg här innan avresa konstaterade jag att det skulle bli vägningsuppehåll följande onsdag eftersom jag tvivlade på att det stod och väntade en våg på mig i Grekland.

Borde jag kanske ha tänkt annorlunda med tanke på den vikthysteri min kollega och tillika tidigare chef, grekiska Olga, känner inför sin egen semester i Grekland varje sommar. Varje vår antar hon div. bantningskurer för att bli av med sina ev. överflödskilon hon lagt på sig under vinterhalvåret (vi har kämpat sida vid sida stundtals) annars väntar släktingarnas kärleksfulla gliringar om volangerna (som Mia Törnblom skulle sagt) när hon entrar Grekland under sommaren. Kanske är grekerna viktfixerade lite mer än oss andra eller kanske utrustar de bara hotellrummen lite extra för jag kunde väl inte tro mina ögon när jag såg vad som stog under handfatet i vårt badrum. En livs levande våg!

Med hjärtat i halsgropen hoppade jag upp på vågen, jag ville ju inte gärna att jag skulle väga mer på Kreta än i Sverige.

På Kreta vägde jag under 70!!!
Närmare bestämt 68 kg. Skulle jag få äta godis nu???

Nej naturligtvis inte. Under 70 kan jag bara komma på min våg där hemma. Men det var en häftig känsla. Vågen har jag enbart använt i syfte att följa min viktkurva under semestern. Känns lite skönt att veta var jag ligger efter ”frosseriet”.


Jag var mycket bestämd över att strikt följa dieten innan jag åkte men det var innan jag blev påmind om vad semestern brukar ha för lockelser. Godiset har inte varit några problem men ack vad jag har glömt, eller kanske förträngt, alla underbara kakor och desserter som vankas på dessa breddgrader.

Jag har ätit diverse kakor men väldigt små bitar, jag har också druckit ett par kalla kaffedrinkar. När det gäller maten har det blivit lite mer kolhydrater än hemma men inte okontrollerat mycket. Resultatet lär inte bli ödesdigert… Jag kommer snart att vara på fötter igen.

Uppdatering och avslutning på inlägget 080518:
Ja nu är vi hemma igen som ni alla vet. Jag har varit lite sjuk och jag har inte ätit så mycket. Jag har också smygvägt mig och jag vet att det ser bra ut. Nu skall man inte säga att det är bra att inte äta, men jag vet att det såg OK ut även innan. Men jag väljer att vänta med att redovisa någon form av viktresultat till onsdag och ordinarie vägdag.

Under resan har jag även lapat i mig 3 ½ bok så dem tänkte jag skriva lite om imorgon.
Nu är det dags att stänga ner datorn för idag. Hoppas att ni alla haft en bra helg. Jag har surfat runt och uppdaterat mig hos de flesta av er (jösses så många nya inlägg jag hade i min bloggkoll) jag har inte kommenterat, för jag har helt enkelt inte hunnit, men nu när jag är i fatt så skall jag bli duktigare på det igen.

Kram och pepp på er alla.
Imorgon är det ny vecka och nya tag.
Cornelia

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad rolig med ett minus! :) under semesern!

Krya på dig!

Kram

Anonym sa...

Vilken härlig semester du verkar ha haft - och skönt att semesterkilona hållt sig borta. Bra gjort! Jag har ändrat adressen till min viktsida till den du ser i länken. :)

batgirl sa...

Välkommen tillbaka! Du är saknad...
Hoppas du mår bättre, nu har du iallafall lite härliga minnen efter utlandsvistelsen att leva på ett tag.
KRAM

Anonym sa...

Roligt att läsa din semesterberättelse! Välkommen hem! Nu kämpar vi en vecka till! :)

Anonym sa...

Här kommer en kommentar från ytterligare en grekiska som oxå, liksom Olga, tänker på sin vikt inför varje Greklands-resa.. :-)
GRATTIS Cornelia till din viktminskning - själv kämpar jag oxå på...

KRYA PÅ DIG - hoppas vi får till en lucnh snart!
Kram Bella